سوالات متداول ! پاسخ های شما اینجاست

  1. ایده بازار چیست!

    ایده بازار رویدادی بی سابقه در ایران است که به پیشنهاد مرکز ایده پردازی، نوآوری و فناوری اداره کل انجمن های علمی پلی تکنیک تهران و با هدف افزایش توانایی و روحیه کارآفرینی و ایده پردازی دانشجویان و همچنین ارتباط موثر و شفاف بین دانشجویان و صاحبان صنعت و سرمایه مطرح گردید.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایده بازار عمومی به سایت ایده بازار به نشانی www.ideasbazaar.ir مراجعه فرمایید.

  2. ایده بازار تخصصی چیست؟

    ایده‌بازار تخصصی، ایده‌بازاری است که یک زمینه یا رشته تخصصی مانند مهندسی پزشکی، برگزار می‌شود و تفاوت آن با ایده بازار عمومی در تخصصی و محدود بودن دامنه موضوع ایده‌هاست. به عنوان مثال، دومین دوره ایده بازار تخصصی مهندسی پزشکی، در زمینه ایجاد کسب و کار در حوزه مهندسی پزشکی است.

  3. چرا باید به ایده بازار اعتماد کنم؟

    ایده‌بازار رویدادی است که توسط اداره کل انجمن‌‌‌های علمی، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یک نهاد دولتی و رسمی برگزار می‌شود. نهاد برگزار کننده ایده‌بازار یک نهاد تجاری، خصوصی و یا با اهداف تجاری نیست. بلکه نهاد علمی – آموزشی در فضای دانشگاهی با سطح اعتبار دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. از این جهت، ایده‌بازار می‌تواند قابل اعتمادترین رویداد در نوع رویدادهای طرح ایده و ارتباط صاحبان ایده با صاحبان صنعت و سرمایه و بخش خصوصی باشد. سازوکار، اعتبار و غیرتجاری بودن منشا ایده بازار، و اینکه این رویداد در فضای دانشگاه برگزار می‌شود، خود می‌تواند به عنوان تضمین کننده سلامت ارتباط میان صاحبان ایده و صاحبان صنعت و سرمایه مطرح شود.

    این موارد همگی در رویداد های ایده بازار عمومی یا تخصصی ای که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید، قابل مشاهده است.

  4. ایده چیست؟

    ایده در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده، ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسأله یا نیاز، به آن فکر می‌کند.
    به بیان دیگر، ایده مبتنی بر تفکری است که به این سئوالات پاسخ دهد :چه کنیم؟ چرا؟ چگونه؟ برای چه کسانی؟پیش نیازها چیست؟ در یک تعریف ساده، هرآنچه برای حل یک مسئله، به ذهن می‌رسد را ایده می گویند، صرف نظر از این‌که به چه میزان عملی، کاربردی و یا منطقی باشد.
    به بیان دیگر، ایده؛ فکر یا پیشنهاد جدید و با ارزشی است که هنوز تبدیل به محصول و یا کسب و کار نشده است.

  5. ایده بازار برای پرورش ایده ای که دارم و تبدیل آن به یک کسب و کار سودآور چه امکاناتی در اختیارم قرار می‌دهد؟

    ایده بازار فرصتی برای شما فراهم می‌آورد تا ایده خود را پرورش دهید و به جمع ایده های برتر برسید. سپس در کلاس های آموزشی که برایتان در نظر گرفته ایم به صورت رایگان شرکت کنید تا بتوانید ایده تان را بهتر ارائه کنید و داوران و سرمایگذاران را مجاب کنید که ایده شما ایده برتر است. ما برایتان سرمایگذار و مشاور پیدا میکنیم تا ایده تان را به یک کسب و کار دانش بنیان و درآمدزا تبدیل کنید.

  6. چه ایده هایی میتوانند در ایده بازار تخصصی مهندسی پزشکی شرکت کنند؟

    تمام ایده هایی که به کارآفرینی در حوزه مهندسی پزشکی مربوط میشوند میتوانند در این ایده بازار شرکت کنند

    چه ایده هایی شانس بیشتری برای برگزیده شدن دارند؟

    برگزیده شدن یا نشدن یک ایده در مرحله اول، تا زمان اعلام نتایج بررسی ایده‌های ارسالی توسط کمیته علمی، مشخص نیست. با این حال با توجه به پرسش مطرح شده در ایده بازار تخصصی مهندسی پزشکی، ایده‌هایی که دارای شرایط زیر باشند شانس بیشتری دارند:

    نوآورانه و قابل اجرا باشد و برای نیاز های جامعه ما

    دارای یک طرح تجاری و کسب و کار اولیه باشند. یعنی به صورت مختصر روش کلی تجاری سازی ایده مطرح شود.

  7. وضعیت مالکیت معنوی ایده چگونه است؟

    مالکیت معنوی برای ایده‌های اولیه و خام تعریف نمی‌شود. مطابق قوانین ثبت اختراع و طرح کشوری و جهانی، یک ایده برای ثبت باید به طرح قابل اجرا، اختراع یا محصول قابل ارائه تبدیل شود. ایده بازار اطلاعات و آموزش لازم برای تبدیل ایده‌های شما به طرح‌های قابل اجرا و محصول قابل ثبت را در کنار یک فضای امن و سریع جهت عملی سازی ایده‌های شما فراهم می‌آورد. این مجموعه از برنامه های ایده بازار، بهترین راه برای حفظ مالکیت معنوی ایده‌های شما را در عمل ارائه میکند.

  8. من یک ایده پرداز نیستم، چرا باید در ایده بازار شرکت کنم؟

    ایده بازار یکی از بهترین فرصت ها برای آشنایی با روند پرورش ایده ی خام و روند تجاری سازی آن، آشنایی باچالش های پیش رو در عملی کردن یک ایده و همچنین آشنایی با سرمایه گذاران و صنعتگران حوزه ی مهندسی پزشکی است.
    این فرصت را از دست ندهید.

  9. آیا اختراعات ثبت شده هم میتوانند در ایده بازار شرکت کنند؟

    روند ثبت اختراع با پیدا کردن سرمایه گذار بسیار متفاوت است و به دلیل فراهم نبودن بستری برای ارتباط ایده پردازان و سرمایه گذاران، چه بسیار اختراعاتی که به مرحله ی صنعتی شدن نرسیده اند.
    مخترعان عزیز هم میتوانند در ایده بازار شرکت کنند و این فرصت را به خود بدهند که برای جذب اسپانسر با سایر ایده پردازان و مخترعان به رقابت بپردازند.

  10. چه تضمینی وجود دارد که بعد از ارسال ارائه ی ایده، از آن سوءاستفاده نشود؟؟

    ما در قسمت ارسال ايده از ايده پردازان محترم ميخواهيم تا اگر ايده يا اختراع خود را ثبت نموده اند يا در حال ثبت آن هستند، مدارك آن را در طول تكميل فرم ارسال ايده، برای ما ارسال کنند.
    اين نشان دهنده توجه ما به حفظ حقوق ايده پرداز ميباشد.
    از طرف ديگر افرادي كه ايده شان را ثبت نكرده اند، اگر جزو ايده هاي اصلي براي ارائه انتخاب شوند، آنها را راهنمایی میکنیم تا ايده خود را سريع تر ثبت كنند.
    و علاوه بر آن، برای ایده پردازان برگزیده كلاس آموزشي برگزار ميشود تا بدانند چه بخش هايي را بايد ارائه دهند و به چه بخش هایی اشاره نکنند.
    پس دیگر جای نگرانی نیست، منتظر ایده های شما هستیم.

  11. بعد از ایده بازار، چه حمایتی از ایده های فرستاده شده می شود؟!

    بعد از رويداد عنوان ايده ها با يك توضيح كوتاه روي سايت سازمان تجهيزات پزشكي قرار داده ميشود و اين فرصت بسيار خوبي است كه همه شركت هاي مهندسي پزشكي و ارگان هاي دولتي حوزه سلامت ايده شما را ميبينند و در صورت تمايل ميتوانند با شما براي همكاري تماس بگيرند.
    پس اگر ايده تان حتي صرفا يك ايده خام است، اين فرصت طلايي را از دست ندهيد
    البته هرچه ايده تان پخته تر باشد شانس موفقيت بالاتري داريد،
    ولي ما همه ايده ها را روي سايت قرار ميدهيم.

  12. آیا ایده های برگزیده جایزه ای دریافت میکنند؟

    بله، ولي مهم تر از همه اينها، فرصتي است كه ايده پردازان دارند تا در جمع سرمايه گذاران، صنعتگران، كار آفرينان و اساتيد قرار گيرند ايده خود را به آنها بشناسانند و از آنها كمك و راهنمايي بخواهند.